Podgrzewane fotele w samochodzie – Montaż mat grzewczych

Witam,

Jeszcze przed wakacjami udało mi się skompletować zestaw aby w końcu mieć podgrzewane fotele w mojej beSTi, w jego skład wchodzi:

  • oryginalny przełącznik od ASTRY do podgrzewanych siedzeń
  • oryginalne Oplowskie maty grzewcze z termostatem na 70stopni z OMEGI B

Mając wolny weekend zabrałem się do roboty, pracę z grubsza podzieliłem na dwa etapy:
-> montaż mat
-> montaż elektryki

dziś chciałem opisać montaż mat w fotelach.
Tutorial ten napisałem dla totalnego laika – jakim niewątpliwie jestem :). Sam bałem się, że samodzielny montaż podgrzewanych foteli to za dużo, jak na elektronika – szczególnie prace tapicerskie. Astra jednak okazała się bajeczna we współpracy!

a więc, do dzieła:

potrzebujesz:
-> grzechotkę z nasadkami:

  • 13mm (śruby mocujące fotel)
  • 15mm (śruby mocujące oparcie do siedzenia)

-> cążki do cięcia drutu
-> kombinerki
-> śrubokręt krzyżakowy i płaski

Demontaż foteli z auta

W pierwszej kolejności demontujemy osłonkę napinacza pasów (ja mam pneumatyczny), na zdjęciu zaznaczyłem śrubkę którą odkręcamy, następnie troszkę kombinujemy, bo trzyma się z tyłu na zatrzaskach:
_DSC1845

następnie zabezpieczamy napinacz. Czyli czerwoną zawleczkę wpinamy w miejsce dla niej przeznaczone, na zdjęciu ładnie widać co i jak:
_DSC1846

Odkręcamy 4ry śruby mocujące fotel do podłogi (dwie z przodu, dwie z tyłu) i wyciągamy fotel. Koniec! udało się :)

Odłączanie oparcia od siedzenia.

W pierwszej kolejności ściągamy plastikowe osłonki „stelaży” łączących oparcie z siedzeniem. Mamy wtedy dostęp do 4rech elementów mocujących (po dwa z każdej strony.

Śruby i zawleczki, odkręcamy i wyciągamy zgodnie z pokazanymi zdjęciami:
_DSC1847  _DSC1848 _DSC1853  _DSC1854

tak wyglądają oparcie po demontażu:
_DSC1855

Montaż mat
Zaczynamy od oparcia. Tapicerka jest „zatrzaśnięta” dwoma listwami u dołu, należy je rozłączyć, podważając jedną śrubokrętem, bądź manipulując paluchami :P
_DSC1856  _DSC1857

Z oparciem była bajka, bo wystarczyło wsunąć matę pod tapicerkę, mata i jak wygląda po wsunięciu na zdjęciach poniżej:
_DSC1858  _DSC1859

Następnie „zaczepiamy” o siebie listwy, wyciągamy kabelek i mamy oparcie załatwione.
_DSC1860

Teraz trochę więcej zabawy, gdyż tu tak łatwo nie będzie. Z siedzenia niestety trzeba ściągnąć tapicerkę. Mata z Omegi ma grzane nie tylko siedzenie, ale także uda, więc wsunięcie nie wchodzi w grę :P
więc, zaczynamy od wypięcia listwy w miejscu pokazanym na zdjęciu:
_DSC1861_DSC1862

Przekręcamy fotel i zaczynamy walkę z metalowymi kółeczkami trzymającymi tapicerkę do gąbki)dokładniej metalowych drutów. Należy te kółka przeciąć, bo i tak zastąpimy je opaskami zaciskowymi, operację cięcia pokazują poniższe zdjęcia. Przed odcinaniem kółeczek, polecam wyjąć też boczne listwy trzymające tapicerkę z boku.
_DSC1863  _DSC1865

Tak wygląda siedzenie bez tapicerki(warto nie ściągać jej zupełnie, bo ta listwa od przodu, średnio chce wchodzić na swoje miejsce…
_DSC1866

Wspomniana wcześniej operacja „opaskowania”:
_DSC1867_DSC1868

Wreszcie możemy zacząć montaż samej maty. Przeciągamy kabelki w miejscu przewidzianym przez fabrykę. Jak miło ze strony Niemców – wiedzieli, że będę montował maty, to mi otworek przygotowali :D
_DSC1869
Dopasowanie…
_DSC1870

I niestety ZONK. Mata była przygotowana na poprzeczny napinacz tapicerki (ten do którego mocowane są te kółeczka, które odcięliśmy wcześniej) jednak w omedze chyba jest on w innym miejscu ;/ Priorytetem było dla mnie żeby termostat wszedł w ten otworek od kabli, więc musiałem pokombinować i w końcu zdecydowałem się na „przecięcie” maty w bezpiecznym miejscu. Bezpieczne znaczy, że nie ma tam drucików grzejących. Łatwo określić jak one biegną, patrząc na matę „pod słońce”. Po zrobieniu dziurek i przewleczeniu opasek, wygląda to tak:
_DSC1872

Następnie składamy tapicerkę, zaciskając opaski w miejscach gdzie uprzednio były kółeczka. warto powiększyć otworki w tel listewce od tapicerki, żeby opaski łatwiej przechodziły :)
_DSC1875

Zwróćcie uwagę, czy listewki boczne dobrze weszły:
_DSC1873

Tak to wygląda po złożeniu, patrząc od dołu:
_DSC1874

A kabelki łączące matę siedzenia z matą oparcia, tak zmyślnie upchałem:
_DSC1877

 

Łączymy oparcie z siedziskiem:
_DSC1876

I już. zamontować fotel z powrotem, dokręcić śruby, wyjąć zawleczkę, założyć osłonkę, wkręcić śrubkę i jeden fotel gotowy :)

Drugie fotel oczywiście analogicznie.

I już – podgrzewane fotele gotowe! 🙂

pozdrawiam,
themarvin

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *