Wstęp
Witam,
Tym razem odkurzę trochę swoje zdjęcia i przedstawię swój stary projekt montażu tempomatu w aucie Astra F, silnik 1.6 8v czyli X16SZ(R). Dodam, że konstrukcja działa niezawodnie już ponad 5 lat, więc śmiało polecam.
Tempomat nabyłem okazyjnie za 50pln z rozbitej Omegi B 3.0 v6, co na tamte czasy było fantastyczną ceną – nie wiem jak teraz 😛 W dodatku sprzedający dodał w zestawie wiązkę i manetkę.
Przed montażem w aucie, zasymulowałem warunki panujące w aucie, by zobaczyć jak tempomat działa od środka – poniżej zamieszczam filmik informacyjny:
Sprawę montażu komplikował fakt, że astra F nigdy nie miała tempomatu, więc wszystko trzeba było zrobić samemu.
Z wiązką i podłączeniem elektrycznym nie było większego problemu – ważne tylko, żeby licznik posiadał impulsator – o ile dobrze pamiętam 16 impulsowy. Wtedy tempomat działa od 35km/h. Jeśli macie zegary 8 impulsowe – wtedy tempomat będzie działał od około 70km/h. Zasilanie „po zapłonie” wziąłem ze świateł mijania, dzięki temu nie musiałem daleko ciągnąć kabli oraz jak nie działał tempomat – wiedziałem, że jadę bez świateł 😀
Szczegóły podłączenia wiązki tempomatu można znaleźć w świetnym opisie z forum ATT >tutaj<.
Montaż tempomatu w silniku 1.6 8v X16SZR
A więc na początku poszedłem do rowerowego i kupiłem pancerz Shimano i do niego linkę. Wybrałem zestaw dedykowany do hamulców, gdyż linka od przerzutek jest cieńsza. Następnie przerobiłem oryginalną linkę z tempomatu na zakupiony komplet – oryginalna była za krótka. Otrzymałem coś takiego:
później dorobiłem sobie specjalną śrubkę z dziurką w gwincie, by móc „zablokować” linkę, o tak:
Następnie wykonałem wspornik ze znalezionego płaskownika, po zamontowaniu do tempomatu wygląda tak:
A w zamontowany w aucie, wygląda następująco:
I teraz najciekawsze! linka gazu a oto i mój patent…
Ta – Dam:
Szczegóły i detale montażu
gładko wywiercona Dremelem dziurka na linkę tempomatu
a tu montaż pancerza do linki gazu – widok od ściany grodziowej:
Ot, po wszystkim…
Tempomat działa poprawnie oraz linka tempomatu nie koliduje przy operowaniu gazem. Spokojnie obroty schodzą, nic się nie blokuje itp.
dziękuję za uwagę
mVn!
Cześć, masz może jeszcze schematy podłączenia tempomatu? Chciałbym zamontować u siebie, nie w Astrze a w Peugeocie 206.
Oj, to było ze 100 lat temu, nic mojego się nie zachowało. Ale widzę dobry post na forum astry – zerknij: https://astraklub.pl/viewtopic.php?t=3793